Platform-Funded Journalism

an Analysis of the Support Given for Alternative Arrangements to Media Conglomerates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ec.2821

Keywords:

Journalism, Alternative arrangements, Platforms, Financing, Discourse

Abstract

The article discusses the influence of platform companies on the journalism market, with an emphasis on the relationship established between Google and Meta and the alternative arrangements to media corporations in Brazil. Through methodological triangulation, the funding programs launched to subsidize press outlets were mapped and seven semi-structured interviews were conducted with representatives of the initiatives covered, with the aim of understanding the influence of platforms on the work processes of communicators. Finally, the discursive strategies employed were analyzed. The results show that the platforms are interested in reconfiguring the press according to their operational logic.

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Author Biographies

Camila Acosta Camargo, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutoranda em Ciências da Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo e pesquisadora do Centro de Pesquisa em Comunicação e Trabalho (CPCT/ECA-USP).

Cláudia Nonato, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

Pós-doutoranda no Departamento de Comunicação e Artes (CCA) da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), pesquisadora do Centro de Pesquisa em Comunicação e Trabalho (CPCT/ECA-USP) e professora do Centro de Estudos Latino-Americanos sobre Cultura e Comunicação (CELACC/USP).

Fernando Felício Pachi Filho, Faculdade Salvador Arena, São Bernardo do Campo, São Paulo, Brasil

Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Professor da Faculdade Engenheiro Salvador Arena e pesquisador do Centro de Pesquisa em Comunicação e Trabalho (CPCT/ECA-USP).

Thales Vilela Lelo, Universidade de Brasília, Brasília, Distrito Federal, Brasil

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Atualmente desenvolve pesquisa de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade de Brasília (PPGCOM/UnB), com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

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Published

06-12-2023

How to Cite

Camargo, C. A., Nonato, C., Pachi Filho, F. F., & Lelo, T. V. (2023). Platform-Funded Journalism: an Analysis of the Support Given for Alternative Arrangements to Media Conglomerates. E-Compós, 26. https://doi.org/10.30962/ec.2821

Issue

Section

Artigos Originais