Archiving Policies and Practices in Indigenous Cinematography
Archive and Counter-Archive in Perspective
DOI:
https://doi.org/10.30962/ecomps.3155Keywords:
Indigenous cinema, Colonialism, Archival practices, Counter-archive, CosmologyAbstract
This paper examines archives and counter-archives in the cinematographies of Abya Yala in order to systematize how indigenous film forms confront colonialism, from and with their own collections: pictorial, epistemic, ancestral. Based on contemporary critical trends and film studies, the theoretical-methodological path is grounded in audiovisual archiving policies and practices, in the perspectives and worldviews of peoples and communities. In this context, indigenous cinemas (re)elaborate their cosmo-filmic materials in an archival dimension and problematize colonial archives in a critical, speculative, incorporated and multifaceted way.
Downloads
References
ABDAIA, V. Museu Nacional confirma retorno de Manto Tupinambá ao Brasil. Agência Brasil, on-line, 11 jul. 2024. Disponível em: <https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2024-07/museu-nacional-confirma-retorno-de-manto-tupinamba-ao-brasil>. Acesso em: 11 jul. 2024.
ALVARENGA, C. Cinema e arquivo na américa indígena: Andrea Tonacci, encontros e reencontros. C-Legenda, Niterói, v. 1, n. 38-39, p. 15-27, 2020. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/ciberlegenda/article/view/46990/29199>. Acesso em: 11 jul. 2024.
BARRIENDOS, J. La colonialidad del ver: hacia un nuevo diálogo visual interepistémico. Nómadas, Bogotá, n. 35, p. 13-29, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.org.co/pdf/noma/n35/n35a02.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2024.
BLANK, T. Do cinema ao arquivo: traçando o percurso migratório dos filmes de família. Doc On-line, on-line, n. 13, p. 5-20, dez. 2012. Disponível em: <https://www.doc.ubi.pt/13/dossier_thais_blank.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2024.
BRASIL, A. Rever, retorcer, reverter e retomar as imagens: comunidades de cinema e cosmopolítica. Galáxia, São Paulo [on-line], n. 33, p. 77-93, 2016. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/26054/21221>. Acesso em: 11 jul. 2024.
CADENA, M. Seres-terra: cosmopolíticas em mundos andinos. Tradução de Caroline Nogueira e Fernando Silva e Silva. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2024.
CAIUBY NOVAES, S. El filme etnográfico: autoría, autenticidad y recepción. Revista Chilena de Antropología Visual, Santiago, n. 15, p. 103-125, 2010. Disponível em: <https://www.antropologiavisual.cl/sites/default/files/caiuby_imp.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2024.
CASTRO, L.; FONSECA, C. F. O levante dos mantos: Kwá Yepé Turusú Yuriri Assojaba Tupinambá e Morî’ erenkato eseru’. Revista Estado da Arte, Uberlândia, v. 3, n. 2, p. 505-519, 2022. Disponível em: <https://doi.org/10.14393/EdA-v3-n2-2022-64457>. Acesso em: 11 jul. 2024.
COMOLLI, J.-L. Limpeza espetacular das imagens passadas. Eco-pós, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 8-16, 2017. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/revistaestadodaarte/article/view/64457/36707>. Acesso em: 11 jul. 2024.
CÓRDOVA, A. Estéticas enraizadas: aproximaciones ao video indígena en América Latina. Comunicación y Médios, Santiago, n. 4, p. 81-107, 2011. Disponível em: <https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/19895/21054>. Acesso em: 11 jul. 2024.
CRESPO, C. Prácticas de archivación mapuche en la Patagonia Argentina. In: DÁVILA, L. O.; RODRÍGUEZ, L. B.; PACHECO, T. H. (Orgs.). Pueblos Indígenas, archivos y memorias. Morelia: Universidad Michoacana San Nicolás de Hidalgo, 2020. p. 173-198.
CUNHA, O. M. G. Tempo imperfeito: uma etnografia no arquivo. Mana, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 287-322, 2004.
CUNHA, O. M. G. Do ponto de vista de quem? Diálogos, olhares e etnografias dos/nos arquivos. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, n. 36, p. 7-32, jul.-dez. 2005.
CUSICANQUI, S. R. Um mundo ch’ixi es posible. Ciudad Autônoma de Buenos Aires: Tinta Limón, 2018.
DESSERRIÈRES, L.; DUVAUCHELLE, C. (Orgs.). Les guerres de religion (1559–1610): la haine des clans. Paris: In Fine/ Musée de l’Armée, 2023.
DUNBAR-ORTIZ, R. La historia indígena de Estados Unidos. Madrid: Capitán Swing Libros S. L, 2015.
FELIPE, M. A. Contranarrativas fílmicas Guarani Mbya: atos decoloniais de desobediência estética e institucionais. MATRIZes, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 231-254, 30 abr. 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v13i1p231-254>. Acesso em: 11 jul. 2024.
FELIPE, M. A. Ensaios sobre cinema indígena no Brasil & outros espelhos pós-coloniais. Porto Alegre: Sulina, 2020.
FELIPE, M. A. Da colonialidade do ver ao cinema indígena: apontamentos sobre a (contra) colonialidade em Abya Yala. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 66, p. 1-39, 2023. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.201158>. Acesso em: 11 jul. 2024.
FELIPE, M. A. Outras fronteiras do cinema: colonialidade, contracolonização e cosmofilmias históricas nas cinematografias indígenas. Porto Alegre: Sulina, 2024.
FELIPE, M. A. Etãn bë tali bu: apontamentos sobre dimensões cosmofílmicas indígenas de Abya Yala. La Furia Umana, [S. l.], n. 46, p. 74-91, 2025. Disponível em: <https://www.lafuriaumana.com/wp-content/uploads/6-Felipe_Etan-Be-Tali-Bu_LFU46.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2024.
FONSECA, C.; CASTRO, L.; FIRMEZA, Y. Abrindo picadas em um vocabulário para catástrofes. In: FIRMEZA, Y. Composto escola. São Paulo: n-1 edições, 2022. p. 7-33.
GALLOIS, D. T.; CARELLI, V. Vídeo e diálogo cultural: experiência do projeto Vídeo nas Aldeias. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 61-72, 1995.
GUIMARÃES, C. Imagens eurucêntricas, caminhos contra-coloniais. In: GOMES, A. Â. F.; GUIMARÃES, C.; MENDONÇA, F.; SILVA, R. I. (Orgs.). Poéticas de pesquisa. Aracaju: Criação, 2021. p. 15-34.
GUIMARÃES, C.; FLORES, L.. A retomada crítica da história indígena em nuestra voz de tierra, memoria y futuro. Logos, Rio de Janeiro, v. 27, n. 3, p. 38-58, 2020.
HUINAO, G. Dos poemas. LALT – Latin American Literature Today, [S. l.], v. 1, n. 3, jul. 2017. Disponível em: <https://latinamericanliteraturetoday.org/es/2017/07/two-poems-graciela-huinao/>. Acesso em: 10 jan. 2025.
KRAHÔ, C. P. Mulheres-cabaças. In: CARNEVALLI, F.; REGALDO, F.; LOBATO, P.; MARQUEZ, R.; CANÇADO, W. (Orgs.). Terra: antologia afro-indígena. São Paulo: UBU; Belo Horizonte: Piseagrama, 2023. p. 127-140.
LAFONT, A. Uma africana no Louvre. Rio de Janeiro: Bazar no Tempo, 2021.
LEANDRO, A. O tremor das imagens: notas sobre o cinema militante. Devires, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 98-117, 2010. Disponível em: <http://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/view/318/179>. Acesso em: 10 jan. 2025.
MACHADO, P. Cinema de arquivo: imagens e memória da ditadura militar. Rio de Janeiro: Sagarana, 2024.
MBEMBE, A. The Power of the Archive and its Limits. Tradução de Camila Matos. In: HAMILTON, C.; HARRIS, V.; TAYLOR, J.; PICKOVER, M.; REID, G.; SALEH, R. (Orgs.). Refiguring the Archive. Londres: Kluwer Academic Publishers, 2002. p. 19-26.
NOVAES, B. B. Olhar decolonial no arquivo especular de Jonathas De Andrade. ARS, São Paulo [on-line], v. 22, n. 1, p. 1-46, 2024. Disponível em: <https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2024.172982>. Acesso em: 10 jan. 2025
PACHECO DE OLIVEIRA, J.. O nascimento do Brasil e outros ensaios. Rio de Janeiro: Contra-Capa, 2016.
REINAGA, F. La revolución índia. La Paz: MINKA, 2010.
SANTOS, A. B. Colonização, Quilombos: modos e significações. Brasília: Associação de Ciências e Saberes para o Etnodesenvolvimento AYÓ, 2023.
TAYLOR, D. O arquivo e o repertório. Tradução de Eliana Reis. Belo Horizonte: UFMG, 2013.
TEIXEIRA, F. E. Cinemas “não narrativos”. São Paulo: Alameda, 2012.
TSING, A. Viver nas ruínas: paisagens multiespécies no Antropoceno. Tradução Rafael Victorino Devos. Brasília: IEB Mil Folhas, 2023.
TUPINAMBÁ, G. A visão do manto. Zum – Revista de Fotografia, São Paulo, n. 21, p. 100-111, 7 dez. 2021. Disponível em: <https://revistazum.com.br/revista-zum-21/a-visao-do-manto/>. Acesso em: 10 jan. 2025
TUPINAMBÁ, G. Contra-arquivos. In: FIRMEZA, Y. Composto escola. São Paulo: n-1 edições, 2022. p. 105-146.
TUPINAMBÁ, G. O território sonha. In: CARNEVALLI, F.; REGALDO, F.; LOBATO, P.; MARQUEZ, R.; CANÇADO, W. (Orgs.). Terra: antologia afro-indígena. São Paulo: UBU; Belo Horizonte: Piseagrama, 2023. p. 179-192.
YXAPY, P. F. P.; ALVARENGA, C. Virar cineasta Mbya Guarani (mulher filmando). Devires, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 122-143, jan.-jun., 2018. Disponível em: <https://www.devires.org/produto/revista-devires-v-15-n-1-dossie-pedagogias-do-cinema-i/>. Acesso em: 10 jan. 2025
Filmografia
A MISSÃO. Direção de Rolland Joffé. Produção de Fernando Ghia, David Puttnam e Máximo Berrondo. Roteiro de Robert Bolt. Reino Unido: Warner Bross, 1986. (125min)
BICICLETAS de Nhanderú. Direção de Ariel Ortega. Edição de Tiago Campos Tôrres. Realização e imagens de Ariel Kuaray Ortega, Patrícia Ferreira Pará Yxapy, Alexandre Ferreira, Germano Benites, Jorge Morinico, Cirilo Vilhalba e Léo Ortega. Brasil: Vídeo nas Aldeias, 2011. (45min)
DESTERRO Guarani. Direção de Ariel Kuaray Ortega, Patrícia Ferreira Pará Yxapy, Vincent Carelli e Ernesto de Carvalho. Brasil: Vídeo nas Aldeias; Coletivo de Cinema Mbya-Guarani, 2011. (38min)
KALÜL Trawün (Reunión del Cuerpo). Direção de Francisco Huichaqueo. Chile, 2012. (24min)
MBYA mirim. Direção de Ariel Kuaray Ortega e Patrícia Ferreira Pará Yxapy. Brasil: Vídeo nas Aldeias, 2012. (22min)
MOKOI tekoá petei jeguatá / Duas aldeias, uma caminhada. Direção de Ariel Kuaray Ortega, Germano Benito e Jorge Morinico. Brasil: Vídeo nas Aldeias, 2008. (63min)
NÓS e a cidade. Direção de Ariel Kuaray Ortega, Germano Benito e Jorge Morinico. Brasil: Vídeo nas Aldeias, 2009. (6min)
NUESTRA voz de tierra, memoria e futuro. Direção e roteiro de Marta Rodríguez e Jorge Silva. Produção de Marta Rodríguez, Jorge Silva e Wim Koole. Colômbia, 1974-1982. (105min)
SIGNS of Empire. Direção de Black Audio Film Collective (John Akimfrah, Reece Auguiste, Edward George, Lina Gopaul, Avril Johson, David Lawson e Trevor Mathison. Inglaterra, 1984. (22min)
TAVA, a casa de pedra. Direção de Ariel Kuaray Ortega, Patrícia Ferreira Pará Yxapy, Vincent Carelli e Ernesto de Carvalho. Brasil, Vídeo nas Aldeias, 2012. (78min)
O ÚLTIMO SONHO. Direção de Alberto Alvares. Brasil: Nhamandu Produções, 2019. (60min)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marcos Aurélio Felipe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles belong to the author, with the rights of the journal over the first publication. The authors can only use the same results in other publications, clearly indicating this journal as the source of the original publication. Because we are an open-access journal, the free-of-charge,educational, scientific, and non-commercial use of the papers is allowed, as long as the source is cited.
Authorship
Any person who has effectively participated in the conception of the study, the development of the experimental part, the analysis and interpretation of data and the final wording, is considered as an author. By submitting an article for publication in E-Compós Journal, the author agrees with the following terms: 1. The author keeps the rights on the article, but its publication in the journal automatically implies the full and exclusive disposal of the copyright rights for the first edition, without payment. 2. The ideas and opinions expressed in the article are the sole responsibility of the author, not necessarily reflecting the views of the journal. 3. After the first publication, the author is authorized to take additional contracts, independent of the journal, for the dissemination of the paper by other means (e.g. when publishing in the institutional repository or as a book chapter), provided that the complete citation of the original publication. 4. The author of a published article is allowed and is stimulated to distribute his work online, always with the proper citation of the first edition.
Conflicts of interest and research ethics
If the developed research or the publication of the article may raise doubts as to potential conflicts of interest, the author should declare, in a final note, that no links to funding bodies have been omitted, as well as to commercial or political institutions. Similarly, the institution to which the author is bound should be mentioned, as well as others that may have collaborated in the execution of the study, evidencing that there are no conflicts of interest with the result already presented. It is also necessary to inform that the interviews and experiences involving human beings have obeyed the established ethical procedures for scientific research. The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication, not made available for other purposes or to third parties. The copyrights belong exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal consist in the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distribution of the material in any media or format) and adaptation (remix, transformation and creation of material from licensed content for any purposes, including commercial) are permitted.
