The Collapse of Romantic Love

Consumer Relations and the Dissolution of Affective Bonds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3180

Keywords:

Affective Consumption, Micro-history, Micro-memory, Digital ethnography, Critical Discourse Analysis

Abstract

This article analyzes how affective consumption reshapes interpersonal bonds in contemporary society, through a microhistory study (Ginzburg, 2006) anchored in public ethnography (Goffman, 1959), based on digital and offline observation of a 30-year-old man. The methodology combines Critical Discourse analysis (Fairclough, 2001) with the notion of self-performance (Goffman, 1959), highlighting practices of self-image management, the ephemerality of bonds, and strategies of affective discardability. The findings demonstrate how market logic, internalized in everyday interactions and forms of exposure, dissolves real connections and reconfigures social memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cintia Coelho da Silva, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutoranda em Educação, Arte e História da Cultura na Universidade Presbiteriana Mackenzie, mestre em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e graduada em História pela mesma instituição. Pós-graduada em Comunicação Corporativa, com MBA em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas (FGV-SP).

Isabel Orestes Silveira , Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), mestre em Artes Visuais pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Bacharel e licenciada em Pedagogia pela Universidade São Marcos. Bacharel em Educação Artística pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Docente da Universidade Presbiteriana Mackenzie, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação, Arte e História da Cultura.

References

ASSMANN, A. Cultural Memory and Western Civilization: Functions, Media, Archives. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.

BATTLE, M. The Perks of Sober Dating. Time, on-line, 8 jan. 2025. Disponível em: <https://time.com/7205261/consider-sober-dating-essay/>. Acesso em: 9 mar. 2025.

BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.

BOELLSTORFF, T.; NASSETH, B.; PEARCE, C.; TAYLOR, T. L. Ethnography and Virtual Worlds: a Handbook of Method. Princeton: Princeton University Press, 2012.

FAIRBAIRN, C. E.; SAYETTE, M. A. A Social-Attributional Analysis of Alcohol Response. Psychological Bulletin, Washington, v. 140, n. 5, p. 1361-1382, set. 2014. Disponível em: <https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4153408/>. Acesso em: 9 mar. 2025.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Tradução de Izabel Magalhães. Brasília: Editora UnB, 2001.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução de Maria Betânia Amoroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GINZBURG, C. O queijo e os vermes: o cotidiano e as ideias de um moleiro perseguido pela Inquisição. Tradução de Maria Betânia Amoroso. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

GOFFMAN, E. The Presentation of Self in Everyday Life. Nova York: Doubleday Anchor Books, 1959.

ILLOUZ, E. O amor nos tempos do capitalismo. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

LIPOVETSKY, G.; CHARLES, S. Os tempos hipermodernos. Tradução de Mário Vilela. São Paulo: Barcarolla, 2004.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Tradução de Yara Aun Khoury. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 10, jul.-dez. 1993. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101>. Acesso em: 9 mar. 2025.

WHY PEOPLE HAVE Fallen Out of Love with Dating Apps. The Economist, on-line, 30 jul. 2024. Disponível em: <https://www.economist.com/business/2024/08/08/why-people-have-fallen-out-of-love-with-dating-apps>. Acesso em: 9 mar. 2025.

Published

16-07-2025

How to Cite

Coelho da Silva, C., & Silveira , I. O. (2025). The Collapse of Romantic Love: Consumer Relations and the Dissolution of Affective Bonds. E-Compós, 28. https://doi.org/10.30962/ecomps.3180

Issue

Section

Artigos Originais