The Emergence of the Brazilian Creative Economy 2.0

Digital Communication Ecosystem and Cultural Transmutation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.2836

Keywords:

Creative economy 2.0, Cultural sustainability, Hyper culture, New cultural traditions, Cultural innovation

Abstract

The present article examines the Brazilian Creative Economy, based on an analysis of the Brazilian Creative Economy Report: Situation Analysis and Evaluation of the Social and Creative Entrepreneurship Program Financed by Newton Fund. It is argued that the cultural transmutations triggered by the digital communication ecosystem provoke a crisis in established cultural traditions while simultaneously engendering new cultural traditions. Digital communication is capable of reconfiguring cultural and economic processes. These dynamic highlights the emergence of the Brazilian Creative Economy 2.0.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Romilson Marco dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil

Doutor em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Mestre em Comunicação e Semiótica pela mesma instituição. Graduado em Comunicação Social, com habilitação em Rádio e TV, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco (PROPAD-UFPE).

References

ABRANCHES, S. A era do imprevisto: a grande transição do século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

BHABHA, H. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

BRÜNNER, J. J. Globalización cultural y posmodernidad. Santiago: Breviarios del Fondo de Cultura Económica, 2002.

CANEVACCI, M. Sincretismo: uma exploração das hibridações culturais. Tradução de Roberta Barni. São Paulo: Studio Nobel; Instituto Cultural Ítalo Brasileiro, 1996.

COCCO, G.; SILVA, G.; GALVÃO, A. P. Introdução: conhecimento, inovação e redes de redes. In: COCCO, G.; SILVA, G.; GALVÃO, A. P. (Orgs.). Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 7-14.

COULDRY, N.; HEPP, A. A construção mediada da realidade. Tradução de Luzia Araújo. São Leopoldo, RS: Editora Unisinos, 2020.

DI FELICE, M. Net-ativismo: da ação social para o ato conectivo. São Paulo: Paulus Editora, 2017.

______.; TORRES, J.; YANAZE, L. K. H. Redes digitais e sustentabilidade: as interações com o meio ambiente na era da informação. São Paulo: Annablume, 2012.

FLEMING, T. A economia criativa brasileira: análise da situação e avaliação do Programa de Empreendedorismo Social e Criativo financiado pelo Newton Fund. [S.l.]: Newton Fund; Conselho Britânico, 2018. Disponível em: <https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/brasil_economia_criativa_online2-fg.pdf>. Acesso em: fev. 2025.

GARCÍA CANCLINI, N. Latino-americanos à procura de um lugar neste século. Tradução de Sérgio Molina. São Paulo: Iluminuras, 2008.

______. O mundo inteiro como lugar estranho. Tradução de Larissa Fostinone Locoselli. São Paulo: Edusp, 2016.

______. Cidadãos substituídos por algoritmos. Tradução de Diego A. Molina. São Paulo: Edusp, 2021.

GORZ, A. O imaterial: conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul.-dez. 1997.

______. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

______. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Tradução de Adelaine La Guardia Resende, Ana Carolina Escosteguy, Cláudia Álvares, Francisco Rüdiger e Sayonara Amaral. Organização de Liv Sovik. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

HAN, B. C. Hiperculturalidade: cultura e globalização. Tradução de Gabriel Salvi Philipson. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

JOHNSON, S. Emergência: a dinâmica de rede em formigas, cérebros, cidades e softwares. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.

JOLLIVET, P. NTIC e trabalho cooperativo reticular: do conhecimento socialmente incorporado à inovação sociotécnica. In: COCCO, G.; SILVA, G.; GALVÃO, A. P. (Orgs.). Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 81-107.

KAENE, M.; ZHAO, E. J. A reforma do sistema cultural: cultura, criatividade e inovação na China. In: VALIATI, L. (Org.) Economia da cultura e indústrias criativas: políticas públicas, evidências e modelos. São Paulo: Itaú Cultural; Editora WMF Martins Fontes, 2023. p. 61-81.

LÉVY, P. Filosofia World: O mercado, o ciberespaço, a consciência. Tradução de Carlos Aboim de Brito. Lisboa: Instituto Piaget, 2000.

LOTMAN, I. Mecanismos imprevisíveis da cultura. Organização, edição, tradução e notas de Irene Machado. São Paulo: Hucitec, 2021.

MARTÍN-BARBERO, J. Diversidade em convergência. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 15-33, 2014. DOI: <https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i2p15-33>.

SRNICEK, N. Capitalismo de plataformas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra, 2021.

VAN DIJCK, J. La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiune Editores, 2016.

______.; POELL, T.; NIEBORG, D. Plataformização. Fronteiras: Estudos Midiáticos, São Leopoldo, v. 22, n. 1, p. 2-10, 2020. DOI: <https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.01>.

______. Inovação na política cultural e no desenvolvimento na América Latina. In: VALIATI, L. (Org.) Economia da cultura e indústrias criativas: políticas públicas, evidências e modelos. São Paulo: Itaú Cultural; Editora WMF Martins Fontes, 2023. p. 33-59.

WALDROP, M. M. Complexity: the Emerging Science at the Edge of Order and Chaos. Nova York: Touchstone, 1992.

WEISSBERG, J. L. Entre produção e recepção: hipermediação, uma mutação dos saberes simbólicos. In: COCCO, G.; SILVA, G.; GALVÃO, A. P. (Orgs.). Capitalismo cognitivo: trabalho, redes e inovação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 109-131.

WILLIAMS, R. Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. Nova York; Londres: Verso, 1989.

YÚDICE, G. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. Tradução de Marie-Anne Kremer. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

Published

01-04-2025

How to Cite

Santos, R. M. dos. (2025). The Emergence of the Brazilian Creative Economy 2.0: Digital Communication Ecosystem and Cultural Transmutation. E-Compós, 28. https://doi.org/10.30962/ecomps.2836

Issue

Section

Artigos Originais