Silent Calls to Political Consumption

Meanings of Silence in the Mediatization of Bolsonaro’s Dermocosmetics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.3130

Keywords:

Communication, Consumption, Political consumption, Mediatization of Consumption, Discourse

Abstract

The article analyzes the media-discursive calls to political consumption of cosmetics endorsed by the Bolsonaro family between 2023 and 2024. Unlike other political support consumer goods, beauty products offer a silent form of identity and political reaffirmation. Drawing on the french approach Discourse Analysis, we examine the advertising campaigns shared on Instagram, observing how silence is discursively mobilized to encourage consumption. Whether as an integral part of meaning production or as discursive control, the material reveals a form of political consumption summons in which invisibility is mobilized to construct meaning effects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliza Bachega Casadei, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM-ESPM).

References

APPADURAI, A. A vida social das coisas. Niterói: Editora da UFF, 2010.

BARROS, T. Populismo, crise estética e massificação. Lua Nova, São Paulo, v. 122, n. 1, p. 1-32, 2024.

BAUDRILLARD, J. Para uma crítica da economia política do signo. Lisboa: Edições 70, 1995.

BUTLER, J. Corpos em aliança e a política das ruas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

BYRNE, A.; MILESTONE, K. “He Wouldn’t be Seen Using It”: Men’s Use of Male Grooming Products as a Form of Invisible Consumption. Journal of Consumer Culture, on-line, v. 22, n. 1, p. 1-22, 2022. Disponível em: <https://e-space.mmu.ac.uk/629371/8/14695405211066314.pdf>. Acesso em: 24 jul. 2025.

DOUGLAS, M.; ISHERWOOD, B. O mundo dos bens. Rio de Janeiro: UFRJ, 2004.

DUCROT, O. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 2020.

FAN, S. This is my Scent: Understanding Inconspicuous Sensory Possessions through Perfume Consumption. 2021. (Dissertação de mestrado) – Aalto University School of Business, Dipoli, 2021.

HOFF, T.; ROCHA, R. Corpo-mídia e cidade-mídia como instâncias comunicacionais. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, on-line, v. 10, n. 1, p. 125-133, 2013.

ILLOUZ, E. Emotions, Imagination and Consumption. Journal of Consumer Culture, on-line, v. 9, n. 3, p. 377-413, 2009. Disponível em: <https://doi.org/10.1177/1469540509342053>. Acesso em: 24 jul. 2025.

MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

MCCRACKEN, G. Cultura e consumo. RAE, São Paulo, v. 47, n. 1, p. 99-115, 2007.

MELLO, A.; VILLAS BOAS, B.; ITOCAZO, C. Estética bolsonarista nas redes e o populismo digital. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 44., 2021, Belém. Anais... São Paulo: Intercom, 2021.

MIHELJ, S. Selling and Consuming the Nation. Journal of Consumer Culture, on-line, v. 18, n. 4, p. 1-30, 2017.

ORLANDI, E. As formas do silêncio. Campinas: Editora Unicamp, 2007.

PENNEY, J. Visible Identities, Visual Rhetoric. International Journal of Communication, on-line, v. 6, n. 1, p. 2318-2336, 2012.

PRADO, J. L. A. Convocações biopolíticas dos dispositivos comunicacionais. São Paulo: EDUC, 2013.

SENA, T. A publicidade de Chanel nº 5: uma história de poder e sedução. In: VELLOSO, I.; BRAIDA, F. (Orgs.). Perfume, moda e cultura. Juiz de Fora: UFJF, 2019. p. 99-121.

SOUZA, L. S. Mediações e midiatização do consumo: rituais na rede. Contemporânea, Salvador, v. 17, n. 2, p. 341-363, 2019.

TRINDADE, E. Entre mediações e midiatizações do consumo: uma perspectiva latino-americana. In: TRINDADE, E.; LACERDA, J. (Orgs.). Entre comunicação e mediações. Campina Grande: EDUEPB, 2019, p. 57-74.

______.; RODRIGUES, M. C. P. O consumidor entre mediações e midiatização. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 1-18, 2019.

VALE, B. A apropriação de símbolos nacionais pelo bolsonarismo: uma análise de discurso sobre os 7s de Setembro no Governo Bolsonaro. 2023. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) – Programa de Pós-Graduação em Ciência Política, Instituto de Filosofia, Sociologia e Política, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2023.

YANG, C.; SHIH, C. Symbolic Consumption of Advertisements for Male Perfumes. Research in World Economy, on-line, v. 10, n. 3, p. 160-173, 2019.

Published

24-04-2025

How to Cite

Casadei, E. B. (2025). Silent Calls to Political Consumption: Meanings of Silence in the Mediatization of Bolsonaro’s Dermocosmetics. E-Compós, 28. https://doi.org/10.30962/ecomps.3130

Issue

Section

Artigos Originais