Elections, Deepfakes, and Celebrities

The entertainment in contemporary politics in India and USA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/e-comps.3209

Keywords:

Communication, Elections, Deepfake, Celebrities

Abstract

This article aims to examine the use of celebrity images manipulated by artificial intelligence, especially deepfakes, in the 2024 electoral campaigns in India and the United States. The analysis draws on authors such as Martino, Morin, Grusin, and Jorge, among others, articulating concepts such as political mediatization, radical mediation, pop culture, and disinformation in order to understand how entertainment and mass culture reconfigure political engagement and the ways in which public opinion is constructed in democratic contexts mediated by digital platforms.

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Author Biographies

Claudio Knupp Rodrigues, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, São Paulo, Brasil

Mestrando em Comunicação e Consumo pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM-ESPM).

Marcia Perencin Tondato, Escola Superior de Propaganda e Marketing, São Paulo, São Paulo, Brasil

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo (PPGCOM-USP). Docente titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (PPGCOM-ESPM). Líder do grupo de pesquisa Comunicação, consumo e identidades socioculturais (CiCO).

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Published

20-10-2025

How to Cite

Rodrigues, C. K., & Perencin Tondato, M. (2025). Elections, Deepfakes, and Celebrities: The entertainment in contemporary politics in India and USA. E-Compós. https://doi.org/10.30962/e-comps.3209

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