Media-Visual Literacy

a study about the perceptions of teachers in the public network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30962/ecomps.2846

Keywords:

Education, Human Rights, Media

Abstract

In the school setting, it is crucial to provide critical pedagogical mediations that problematize the lessons that students negotiate with the media. The work aims to categorize and analyze a mapping of the scenario of Media-Visual Literacy in nine public schools in a municipality in Rio Grande do Sul. Data collection was done through a questionnaire answered by 110 teachers. We used the content analysis method and, in this article, we analyze two of the four categories that emerged. The research subjects understand Media-Visual Literacy as a relevant element in school pedagogy and believe that teaching work is often guided by such media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alissom Brum, Universidade Feevale, Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul, Brasil

Graduated in Publicity and Propaganda from the Feevale University and Master in Cultural Diversity and Social Inclusion at the same institution. He has experience in the area of ​​Communication, with emphasis on Publicity and Propaganda and Photography. It has been working since 2014 in the development of research and extension activities, focusing on the relationship between media, education and image. Currently develops research on childhood and media, focusing on Human Rights and Media-Visual Literacy.

Saraí Patrícia Schmidt, University Feevale

He has a PhD (2006) and Masters (1999) in Education from UFRGS and a degree in Journalism (1991) from UNISINOS. Professor of the PPG in Cultural Processes and Manifestations and the PPG in Cultural Diversity and Social Inclusion at Feevale University. Researcher from Gaúcha (FAPERGS) and CNPQ Notice Applied Social Sciences. Responsible for training teachers in the area of ​​Media and Diversity at SMED/NH. Coordinator of the Education and Communication GT at ANPEd (2016-2017).

References

AUMONT, Jacques. A imagem. 16. ed. Campinas: Papirus, 2012.

BACCEGA, Maria Aparecida. A construção do Campo. Revista USP, São Paulo, n. 48, p. 18-31, dez./fev. 2001.

BARDIN, Laurance. Análise de Conteúdo. São Paulo: Almedina, 2016.

BITTAR, Eduardo. Educação e metodologia para os direitos humanos: cultura democrática, autonomia e ensino jurídico. In: Rosa Maria Godoy Silveira, et al. Educação em Direitos Humanos: Fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária, 2007. p. 313-334.

BRUM, Alissom Roberto; SCHMIDT, Saraí Patrícia; SANTOS, Vitória Brito. Alfabetização Midiática-Visual: um direito humano na escola. Educação em Revista, [S. l.], v. 39, n. 39, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/41688. Acesso em: 22 fev. 2024.

CORDEIRO, Kelly Maia; SOUZA, Izadora Martins da Silva de; COSTA, Renato Pontes. Mídias e Educação em Direitos Humanos: Novos Tempos, Novos Desafios. Education Policy Analysis Archives, [S.l.], v. 30, n. 41, p. 1-16, 2022.

DEWEY, John. Democracia e Educação: Introdução à Filosofia da Educação. 4. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1979.

FANTIN, Monica. Alfabetização midiática na escola. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 16., 2007, Campinas. Anais eletrônicos [...]. Campinas: Faculdade de Educação –Unicamp, 2007. Disponível em: https://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem05pdf/sm05ss15_06.pdf. Acesso em: 19 jun. 2023.

FISCHER, Rosa. O estatuto pedagógico da mídia: uma questão de análise. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 59-80, jul./dez. 1997.

FREIRE, Paulo. Entrevista inédita de Paulo Freire [Entrevista concedida à jornalista Marta Luz] Juazeiro Panorama. Bahia: Rádio Juazeiro, 24 abr. 1983. Programa de Rádio.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

Educomunicação e alfabetização midiática [recurso eletrônico]: conceitos, práticas e interlocuções. São Paulo, SP: ABPEducon, 2016.

GIROUX, Henry A. Memória e Pedagogia no maravilhoso Mundo da Disney. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 132-158.

GIROUX, Henry A. Professores como Intelectuais Transformadores. In: GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. p. 157-164.

GOMES, Antenor Rita. As imagens nas configurações educativas contemporâneas: a perspectiva da cultura visual. São Paulo: Paco Editorial, 2020.

GRIZZLE, Alton et al. Alfabetização midiática e informacional: diretrizes para a formulação de políticas e estratégias. Brasília: UNESCO; Cetic.br, 2016.

GUERREIRO, Alexandre Silva. Educação em direitos humanos: possibilidades a partir do PNEDH e do cinema na escola. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e24819, 2021.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. 14. ed. Campinas: Papirus, 2012.

KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pós-moderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 104-131.

KELLNER, Douglas; SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 104, p. 687-715, out. 2008.

KLEIN, Luciana. Educomunicação: um paradigma para pensar as tecnologias, a educação e os direitos humanos. 2020. Dissertação (Mestrado em Direitos Humanos) – Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2020.

LAPA, Andrea Brandão; LANNA, Lucrezia Crescenzi; SILVA, Sabrina Severo da. Desafios da pesquisa ativista em educação. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 20, p. 7-21, 2019.

LARROSA, Jorge. Impedir que o mundo se desfaça. In: LARROSA, Jorge; RECHIA, Karen Christine; CUBAS, Caroline Jaques (Orgs.). Elogio do Professor. Trad. Fernando Coelho; Karen Christine Rechia; Caroline Jaques Cubas. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

LIBÂNEO, José Carlos. A escola com que sonhamos é aquela que assegura a todos a formação cultural e científica para a vida pessoal, profissional e cidadã. In: COSTA, M. V. (Org.). A escola tem futuro? 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007. p. 11-22.

MAIA, Junot de Oliveira. Letramentos de sobrevivência em redes digitais: caminhos possíveis na luta por direitos humanos. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n. 57, n. 2, p. 954-974, 2018.

MARTIN-BARBERO, Jesús. Desafios Culturais: da Comunicação a Educomunicação. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Mari Cristiana Castilho (Org.). Educomunicação: construindo uma nova era de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 121-134.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

RADDATZ, Vera Lucia Spacil. Tecnologias na educação: mediação para os Direitos Humanos. In: LAGO, Claudia; VIANA, Claudemir Edson (Org.). Educomunicação: caminhos da sociedade midiática pelos direitos humanos. São Paulo: ABPEducom/NCE-USP/Universidade Anhembi Morumbi, 2015. p. 393-402.

SARLO, Beatriz. Cenas da Vida Pós-Moderna: Intelectuais, Arte e Videocultura na Argentina. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2013.

SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir; XAVIER, Jurema Brasil. Educomunicação e Alfabetização Midiática: conceitos, práticas e interlocuções. São Paulo: ABPEducom, 2016.

SOUSA, Lumárya Souza de. Favelação: experiências de letramento midiático através da pesquisa-ação. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói, Rio e Janeiro, 2019.

SANTOS NETO, José Leite dos. O que é educação midiática? Um campo de interação entre cinema e educação. REPI – Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, Boa Vista, v. 1, p. 156-168, 2020.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1986.

Published

26-02-2024

How to Cite

Brum, A., & Schmidt, S. P. (2024). Media-Visual Literacy: a study about the perceptions of teachers in the public network. E-Compós. https://doi.org/10.30962/ecomps.2846

Issue

Section

Ahead of Print